27 kwietnia z Zespole Szkół nr 1 w Piasecznie dobyła się konferencja inaugurująca projekt - Moja TUrkusowa PLANETA - działania szkół powiatu piaseczyńskiego podnoszące świadomość n/t łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do ich skutków.
W konferencji wzięli udział przedstawiciele Powiatu Piaseczyńskiego oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych. Spotkanie rozpoczął Starosta powiatu piaseczyńskiego – Ksawery Gut. Gościem konferencji była Pani dr hab. Iwona Wagner z Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej oraz Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytet Łódzkiego.
Moja TUrkusowa Planeta jest projektem realizowanym w związku z uzyskaniem dofinansowania ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu Łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do ich skutków. Projekt kierowany jest do mieszkańców powiatu piaseczyńskiego, a jego głównym celem jest podniesienie świadomości społecznej w zakresie łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do ich skutków poprzez pogłębienie wiedzy uczniów nt. problemów związanych ze zmianami klimatu oraz sposobów na łagodzenie i przystosowania się do nich.
Szczególną grupę odbiorców stanowi młodzież uczęszczająca do piaseczyńskich szkół średnich, dla której przewidziano możliwość zaangażowania się w działania edukacyjne, projektowe i promocyjne, a także konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.
W ramach projektu prowadzone będą prace na terenie szkół średnich a w działania edukacyjne oraz promocyjne będą zaangażowani uczniowie poniższych szkół.
Tereny szkół zostaną zagospodarowane przez BZI (błękitno-zieloną infrastrukturę) mającą na celu miejscowe zagospodarowanie całości wód opadowych poprzez rozwiązania z zakresu miejscowej retencji i infiltracji, oraz zwiększenie różnorodności biologicznej zieleni otaczającej szkoły. Działania te poprawią mikroklimat i złagodzą skutki nasilających się w środkowej Polsce okresów suszy. Zagospodarowanie terenu będzie stanowić atrakcyjną wizualnie oryginalną przestrzeń edukacyjną, wspierającą różne formy aktywności, nauki, rozwoju.
Projekt opiera się na doświadczeniach związanych z wdrożeniami BZI na terenie Polski i w innych krajach, integrujących architekturę, przyrodę i rozwiązaniach do retencjonowania wody opadowej oraz poprawiających funkcjonowanie przestrzeni do życia w warunkach zmian klimatu.